Capela Spital din orasul Măcin, judeţul Tulcea

Învățături corecte și învățături greșite despre biserică și slujbe

   

ÎNVĂȚĂTURI CORECTE ȘI ÎNVĂȚĂTURI GREȘITE DESPRE SFÂNTA BISERICĂ ȘI SLUJBELE SĂVÂRȘITE ÎN ACEASTA

Ne putem închina când trecem pe lângă o biserică catolică?
Da, ne putem închina.

Cum să procedăm cu mergerea la Biserică atunci când venim din schimbul trei (după noapte)?
De la caz la caz, după putere și dragoste, după credință și voință și după cât de obosiți ne simțim.

    Se fac metanii în biserică? Când?
   În biserică se fac numai închinăciuni, cu plecăciuni, în afară de anumite zile din Postul Mare, când trebuie să facă toată lumea metanii. Metanii se fac în tot cursul anului acasă, iar în perioadele de la Crăciun până la Bobotează și de la Înviere până la Duminica Tomii nu se fac metanii.

   Să nu călcăm pragul bisericii pentru că este acolo o candela care arde. Când vii Ia biserică să nu calci pragul bisericii că în prag sunt sfinte moaște.
De frică să nu calce pragul bisericii, unii nu vin la biserică. La spovedanie, preoții de odinioară întrebau pe credincioși dacă au călcat pragul bisericii, în sensul „dacă s-au dus la biserică”. De asemenea, bisericile vechi aveau ușile scunde și dacă puneai piciorul pe prag, riscai să dai cu capul de pragul de sus. De aceea se pășea peste prag, cu capul plecat. Dacă plecarea capului era și „spirituală”, cel ce pășea peste prag se întorcea acasă ca vameșul din pilda cu vameșul și fariseul, spusă de Hristos (Luca 18;11-14). Sfintele Moaște nu stau în prag, ci se află pe Sfânta Masă, într-un buzunăraș al Sfântului Antimis.

Dacă nu ai haine noi nu ai voie să vii la biserică de Paști.
Într-o parabolă a Mântuitorului, un oaspete este dat afară de la masă pentru că nu avea veșminte alese. Aici Mântuitorul voia să arate că în împărăția cerurilor nu vom intra oricum, dar nu la îmbrăcăminte se referea EI, ci la suflet. Se spune că un oaspete a fost dat afară de la masă și s-a întors cu haine
noi, dar în loc să mănânce, el a început să pună mâncarea pe haine, spunând că a fost primit la masă nu pentru el, ci pentru haine. Iubiți credincioși, spălați-vă hainele - chiar cele vechi - spălați-vă trupul, DAR MAI ALES SUFLETUL, și veniți să-L primiți pe Hristos cu cântarea: „HRISTOS A ÎNVIAT!”.

În decursul fiecărui an trebuie să treci neapărat de 3 ori prin Sfântul Altar dacă vrei să te mântuiești (bărbat sau femeie).
Bărbații nu au voie să treacă prin Sfântul Altar decât în caz de nevoie și numai cu binecuvântarea preotului slujitor. Femeile nici măcar atât. Ele pot trece prin Sfântul Altar numai atunci când se sfințește sau se resfințește o biserică și numai cu binecuvântarea arhiereului care slujește atunci. Mai trebuie știut că nu cel ce trece prin altarul bisericii se va mântui, ci cel care prin credință va intra în Altarul Ceresc unde slujesc Sfinții Îngeri.

Dacă treci de trei ori prin Sfântul Altar când se face sfințirea sau resfințirea unei biserici este ca și când te-ai boteza.
Cu alte cuvinte dacă treci de trei ori prin școala de șoferi este ca și când ai avea carnet, dacă treci de trei ori prin sălile unei facultăți, este ca și când ai avea diploma de licență. Botezul este o Sfânta Taină care nu se poate înlocui cu o altă lucrare a Sfintei Biserici. Trecerea prin Sfântul Altar este un prilej (pentru unii poate unic) de a vedea locul unde preotul slujește Sfânta Liturghie, adică Sfânta Masă, proscomidiarul care simbolizează peștera Betleemului, dar acest lucru nu mântuiește pe nimeni. Se umple de bucurie duhovnicească și va fi răsplătit de Dumnezeu pentru credința cu care a trecut prin fața Sfintei Mese.

Mireasa trebuie să poarte la slujba de Cununie o păpușă în sân ca să-i meargă bine în căsnicie.
Nu contează ce are mireasa cu ea sau pe ea pentru a-i merge bine. Ba mai mult, punând o păpușă în sân este o practica vrăjitorească, iar aceasta îl mânie pe Dumnezeu. Mireasa care este credincioasă și are suflet bun nu trebuie să poarte nimic în sân și-i va fi bine pentru că îngerul lui Dumnezeu o va ocroti. Mireasa care este necredincioasă și are suflet rău orice ar purta, tot rău îi va merge în căsnicie.

La sfârșitul Sfintei Liturghii, când preotul zice „Cu frică de Dumnezeu, cu credință și cu dragoste să vă apropiați”, trebuie să faci trei pași către preot ca să te mântuiești.
Aceste cuvinte sfinte se rostesc de către preot adresându-se celor pregătiți pentru a primi Sfânta Împărtășanie (post, spovedanie și să aibă binecuvântarea preotului duhovnic de a se împărtăși). Ceilalți nu se pot apropia de Sfântul Potir (adică nu se pot împărtăși). Deci, nu prin cei trei pași ne mântuim, ci prin Sfintele Taine (Spovedania, Împărtășania și celelalte).

Putem trece în pomelnicul de la Sfânta Liturghie pe cei sinuciși, necredincioși, necununați? Ce putem face pentru ei? Se pot plăti pomelnice anuale?
Nu se trec pe pomelnicul de la Sfânta Liturghie cei sinuciși și nici cei care trăiesc necununați sau în desfrânare. Cei vii se pot trece la acatiste și paraclise. Se poate da un pomelnic anual, dar să nu uităm să-i spunem preotului care este situația, pentru ca preotul să știe și să nu-i pomenească la Sfânta Liturghie.

Când și cine poate să „cadă” la Sfintele Daruri?
Căderea la Sfintele Daruri este tot un obicei și este falsă această practică cu atingerea de veștmintele preotului, arhiereului, diaconului și cu pășitul preotului peste oameni. Căci mulți care s-au culcat pe jos au pricinuit ispită preotului de s-a împiedicat și a vărsat Sfintele Daruri, făcând mai mare păcatul. Deci, nu se recomandă ca să treacă preotul peste ei cu Sfintele Daruri.

Este bine dacă preotul ne atinge pe cap cu Sfântul Potir, la ieșirea cu Sfintele Daruri?
Acest gest practicat pe alocuri este o formă de binecuvântare, care însă implică un risc enorm pentru preotul care îl practică, riscul de a vărsa Sfântul Potir, ceea ce este un păcat foarte mare. De aceea în penultima ediție a Liturghierului (Liturghierul este cartea destinată preoților, care cuprinde rânduiala câtorva slujbe, între care și Sfânta Liturghie), în urma hotărârii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, s-a menționat ca preoții să nu mai atingă pe credincioși cu Sfântul Potir, ci să rămână pe loc în mijlocul bisericii, la ieșirea cu Sfintele Daruri.

Când și cine poate cere ca preotul să se dezbrace pe el de veștmintele preoțești?
Dezbrăcarea preotului pe bolnavi, sau închipuirea înțepării cu Sfânta Copie nu este un rău și se recomanda bolnavilor.

Putem participa la Sfânta Liturghie dacă suntem certați cu cineva?
Mântuitorul Iisus Hristos spune în Sfânta Evanghelie de la Matei că nu e bine să fim certați cu cineva când mergem la biserică și ducem darul nostru la altar. Asta nu înseamnă că trebuie să stăm așa certați și nici să nu ne ducem la biserică. Adică să punem peste un rău, alt rău. Cel mai bine este să mergem la biserică dar să avem în gând să ne împăcăm și să ne cerem iertare cât mai repede cu putință.
 
Există vreo rânduială care să oblige pe preot să pomenească CU VOCE TARE toate pomelnicele primite la Sfânta Liturghie?
Nu, așa ceva nu există. Rânduiala Sfintei Liturghii obligă pe preot să citească pomelnicele în taină la Proscomidie. Dacă sunt pomelnice multe și se vor citi cu voce tare toate, încât credincioșii prezenți la slujbă vor auzi timp de 15-30 de minute spre exemplu, numai „Ion, Maria, Vasile...”, desigur că se va crea disconfort. Credincioșii se vor plictisi și vor începe, așa cum am văzut în multe locuri, fie să se foiască, fie să vorbească sau chiar să iasă afară din biserică.
Este bine să se pomenească cu voce tare doar numele celor ce au probleme speciale, probleme ce se încadrează în așa-numitele „cereri speciale”. Acestea sunt rugăciuni ce se pot adăuga în caz de nevoie, într-un moment al Sfintei Liturghii. Iată care sunt aceste cereri „la felurite trebuințe din viața omului”:
1. La vreme de neplouare și foamete
2. La vreme de necontenire a ploilor
3. Pentru cei ce călătoresc
4. Pentru cei bolnavi
5. Pentru vrăjmașii cei care ne urăsc și ne asupresc pe noi
6. Pentru cei ce sunt în închisori
7. La năvălirea vrăjmașilor (război)
8. La boli molipsitoare - pentru ferirea de moarte năprasnică
9. Mulțumire - pentru câștigarea cererii și pentru toată facerea de bine a lui Dumnezeu
10. Pentru cei ce sunt asupriți de vrăjmași
11. Pentru înmulțirea dragostei și dezrădăcinarea urii și a toată răutatea
12. Pentru cererea și câștigarea celor de trebuință și folos
13. În vreme de orice nevoie și primejdie omenească
Este bine ca preoții să folosească aceste rugăciuni, adaptându-le în funcție de problemele credincioșilor, chiar dacă credincioșii, din neștiință, nu solicită în mod expres preotului să citească pomelnicele lor la aceste cereri.

Prima din cele nouă porunci bisericești este: „Să ascultăm cu evlavie Sfânta Liturghie în fiecare duminică și sărbătoare”.
Share:

Postări recente

Statistici